Logolounge készített egy összegzést a 2010-es logótrendekről még tavaly, de az anyag továbbra is aktuális, ezért egy hosszabb bejegyzést szánok neki. Az összeállítás egyik érdekessége, hogy a kelet-európai dizájnereket is dicsérik benne. Sőt, ez több mint dicséret, hiszen egyenesen azt állítják, hogy a világtrendekre komoly hatással vannak a keleti logótervezők innovatív, friss munkái. Jóval nagyobb hatással, mint a skandinávoké, pedig az ő logóik is elég menők.
Az új trendekre az Illustrator Swirl, a Pucker effektjei és Scriptographer pluginja is nagy hatással volt, ahogy a 2009-es amerikai elnökválasztás alatt futó ’O’ alakú Obama-logó is befolyásolta az ízlésvilágot. Ami összességében leszűrhető, hogy a 2010-ben hódító logók jóval áttetszőbbek, ragyogóbbak, mint a korábbiak, amiben persze szerepet játszik az online világ is, a CMYK-t az RGB váltotta fel. Most már a szöveg jóval nagyobb figyelmet kap egy márka identitástervezésében, miközben az ügyfelek és a dizájnerek is azon vannak, hogy a brand üzenete minél tömörebben, velősebben jusson el a fogyasztóhoz. Néha persze túl is lőnek a célon és a logót telepakolják mindenféle információval. Gyakran találkozhatunk a szivárvány színnel, ezzel a sokrétű képességekre, a többféle választási lehetőségre akarnak utalni a tervezők.
Kubista
A kubizmus atyjai, Pablo Picasso és Georges Braque nyomdokaiba lépve a tervezők egy jó része újra ráébredt, mekkora vizuális élvezetet okoz, ha visszatérünk a képek eredetéhez, lényegéhez.
Spórák
Divatba jöttek a 3 dimenziós csillagzatokra hajazó, tökéletesen animálható logók. Általában akkor alkalmazzák ezeket, ha az összekapcsolhatóság iránti érzetet akarják növelni a „fogyasztóban”, na és persze azt, hogy a rendben is van bonyolultság. Az objektum közepéről szétáradó pontoknak csápjaik vannak. Kissé bonyolultnak tűnő megoldások ezek, úgyhogy nagyon ügyfélfüggő is: annak ajánlott, aki szereti az agresszív megjelenést.
Szellemes
Na, ezek tipikusan olyan logók, amelyekre nem elég, ha valaki passzívan ránéz. Ezek a képek aktivitásra, megfejtésre buzdítanak, a nézőnek a képzelőerejére kell hagyatkoznia. Persze az nagyon fontos, hogy az elhomályosítás ellenére a tárgy sziluettje egyértelmű legyen, ellenkező esetben bizonytalanságban hagyjuk a nézőt és az nagyon nem jó. Ezeknél a puhaszélű, áttetsző logóknál a színek rendkívül fontosak, mert az emberek előbb ismernek fel tárgyakat a színük, mintsem a formájuk alapján. De ne higgyük azt se, hogy a szellemképes technikánál elég, ha már egy kész logót elhomályosítunk. Ennél azért ez nehezebb feladat, de ha megoldjuk, a siker nem marad el.
Indák
Ha azt az üzenetet akarjuk a logón keresztül közvetíteni, hogy a termék úgymond emberi és nem valami lélektelen gép terméke, akkor érdemes ilyen indás megoldásokban gondolkodni. A nyers valóságot és a természetes tökéletlenséget dicsőítik, bár ha valaki nem szereti a hippis, spirituális dolgokat, annak ilyet inkább ne ajánljunk. De az ügyfelek általában szeretik, mert a „kézimunka” jellege miatt hitelesebbnek tartják. Ahogy végül a fogyasztók is.
Elmozdulós
Ennél a trendnél a diverzitásra helyezik a hangsúlyt, az üzenet lényege, hogy a közös jó érdekében a különböző elemek egyesülnek. Noha a logó részei külön-külön eléggé statikusak, azzal, hogy eltolják őket, a néző mozgásérzetet kap. Ráadásul az az érzete támad, hogy a munkát aközben látják, miközben készül. Mivel a részei alapból letisztult színűek, így a sötét kereszteződések még jobban láthatók.
Részekből az egész
"Egy ronda, az ronda, de sok ronda már szép" – ezt gondolhatják ennek a trendnek a követői, akik a „sok kicsi sokra megy” elvét követik. Nekem nem tetszenek, én jobban kedvelem a letisztultabb, kompaktabb logókat.
Pixel
Ebben az RGB világban, a monitorképeken a pixel a legkisebb közös nevező. Ezért szinte adja magát, hogy pixelekből építsd fel a logódat, ha az valamilyen digitális termék/szolgáltatás védjegye. Ennek a stílusnak a veszélye, hogy könnyen elcsépelt, sablonos lehet a dizájn (szerintem az itt bemutatott HD city logó eléggé az), így érdemes ezeket az apró összetevőket valami ügyes megoldással használnunk.
Hatszög
Stephen Doyle készítette ezt az intelligens dizájnt a The Cooper Unionnak (lásd 1.-es logó). Tulajdonképpen ez nem más, mint két 3 színű, átlátszó kocka egymás mellett, s ezek adják ki a "c" és "u" betűket. Az ötlet azért lehet jó, mert az elhomályosított logókhoz hasonlóan itt is bevonódik a néző, aki jó esetben azon agyal, hogyan festene ez a jel különböző szögekből nézve.
Por
Ezek a logók nem üvöltenek, hanem suttognak. Ez a titkuk. Az apró szemcsékből felépülő kreációknak a dinamikáját a szemcsék sűrűségének változásai adják. Nekem nem nagyon jön be ez a poros stílus, mert kissé bizonytalankodó.
Peepshow
Ezek a kép a képben logók. Beengedik a nézőt a színfalak mögé. Az teszi élővé őket, hogy színes, vektoros részekből állnak. Ez itt a Coca-Cola ikonnak egy sikeres fejlesztése, ami a vancouveri olimpiához készült.
Füzéres
Ha netán szélerőműnek, hajszárítónak vagy légkondinak csinálunk logót, választhatjuk ezt a fújást imitáló stílust. Vidámság, fesztiválhangulat érzet is sugárzik belőlük.
A foltos
A tervezők már régóta használnak foltot (ami olyan, mintha egy kávécsésze hagyta volna az abroszon), de ezek a logók – az egyszerű kiömlésen túl – a „foltozást” művészi magaslatokba emelik. A snowboardos logónál látjuk, hogy az elhomályosított szélek a mozgás érzetét adják.
Tüzijáték
Az biztos, hogy ezek játszva nyerik a feltűnési versenyt.
Tapéta
Ebben az összeállításban nagyon szép példákat láthatunk arra, hogyan lehet elegánsan, eredetien használni a széthasznált tapétamintát. Egyetlen hátrányuk, hogy elég nagy kihívás megtervezni a fekete-fehér verziójukat, amelyek jó eséllyel nem is „működnek” ilyen jól.
Bedobozolva
Na, ezek azok a logók, ahol a szöveg a dizájn szerves részévé válik. És itt ne csak a cég/termék nevére gondoljunk, hiszen gyakran egyéb infókat is kiírnak, például mottót, az alapítás évét, kulcsszavait, netán azt, hogy az adott cég miben különbözik versenytársaitól.
Más, figyelemre méltó trendek: